Manggis dapat merawati Kanser Hati

Garcinia mangostana. Biasanya dikenali sebagai buah manggis mengandungi kelas polifenol yang dikenali sebagai Xanthones yang mempunyai aktiviti antikanser yang menjanjikan. Xanthones tidak biasa dan Manggis mempunyai kira-kira 20 Xanthones yang berbeza. Xanthones adalah antioksidan kuat yang mempunyai aktiviti antibakteria, antikulat, dan anti-radang yang kuat, dan tentu saja dalam banyak kajian – faedah antikanker. Xanthones berikut didapati dalam kepekatan tinggi dan sebahagian besarnya bertanggungjawab terhadap manfaat kesihatan buah pelindung ini: alpha, beta, dan gamma-mangostin, dan garcinone-e.

Karsinoma hepatoselular adalah sejenis kanser hati yang cenderung metastasize kepada tisu sekitarnya. Ia adalah sejenis adenokarsinoma, salah satu kanser yang paling biasa di dunia dan bentuk kanser hati yang paling biasa. Hepatitis kronik dan sirosis meningkatkan risiko kanser ini. Rawatan karsinoma hepatoselular dengan kemoterapi pada umumnya telah mengecewakan dan penyelidik mencari ubat baru yang berkesan untuk kanser hati.

Para ahli sains yang diekstrak dan disucikan 6 Xanthones dari buah manggis dan kemudian mengujinya pada 14 sampel kanser manusia yang berbeza termasuk 6 sel kanser hati (karsinoma hepatoselular). Garcinone E mempunyai kesan sitotoksik yang kuat pada semua 6 sel karsinoma hepatoselular dan semua kanser paru-paru dan semua sel kanser gastrik yang dimasukkan dalam kajian ini. Kajian ini diterbitkan dalam jurnal Planta Medica terbitan November 2002.

Ulasan oleh Jerry Hickey, R.Ph.

Mudah-mudahan tiada seorang pun daripada kami akan menemui ejen sebagai merosakkan sebagai gas mustard, tetapi adalah baik untuk kita perhatikan bahawa antioksidan tertentu ini sangat mesra paru-paru dan tahap tambahan oral yang tersedia telah menunjukkan aktiviti perlindungan dalam penyelidikan.

Ekstrak Cecair Goji Berry boleh melindungi otak daripada protein yang mencipta plak Alzheimer (protein beta-amyloid)

Dalam kajian ini penyelidik di Laboratorium Penyakit Neurodegenerative di Universiti Hong Kong menyiasat keupayaan ekstrak cecair berry Goji untuk melindungi otak. Apabila sampel tikus otak tikus terdedah kepada protein beta-amyloid, protein yang menyebabkan plak penyakit Alzheimer, sel-sel otak tidak lama lagi mencetuskan kemusnahan mereka sendiri dan meninggal dunia (suatu proses yang dikenali sebagai apoptosis). Menambah ekstrak cecair berry Goji ke sel menghalang pembentukan laktat dehidrogenase – laktat dehidrogenase dilepaskan apabila sel-sel telah dimusnahkan dan menghalang pelepasannya menunjukkan sel-sel telah dilindungi daripada mati. Berry Goji menghalang pelepasan caspase yang merupakan penjenama selular, menyelamatkan sel-sel otak dari kematian tertentu. Semakin tinggi kepekatan cecair berry Goji semakin tinggi tahap perlindungan sel otak dari protein Alzheimer. Kajian ini diterbitkan dalam jurnal Experimental Gerontology pada edisi Ogos-September 2005.

Design a site like this with WordPress.com
Get started
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close